Hej och välkommen till din portal! Här finns våra policys och vad som gäller vid anställning. Dessa skall du ha tagit del av innan anställning.
Klicka på knappen för att börja tidsredovisa din tid. Vi hoppas du trivs hos oss och har du frågor eller funderingar kontakta din konsultchef.
Rutiner för min anställning
Lön
Flexibel Personal använder sig elektroniska lönespecifikationer. Anledningen till detta är att ni på ett säkert och snabbare sätt ska få era lönebesked samt att vi tänker på miljön.
Viktigt vid anställning att du som konsult kontrollerar och godkänner ditt anställningsavtal så att uppgifter som lönekontonummer, adress mm. Stämmer.
Rapportering av dina tider görs via vår konsultportal genom att gå in på flexibelpersonal.se och klicka på Logga in. Väl inne i din personliga portal klickar du på Tidsredovisning, fyller i dina timmar för varje dag du har arbetat och därefter väljer du spara. Konsultchef kommer då att gå igenom dessa tider och attestera sedan får du information tillbaka i tidsredovisningsprogrammet (Vid anställning skall konsultchefen visa detta)
Behandling av personuppgifter – GDPR
Flexibel Personal behandlar personuppgifter som är relevanta i anställningsförhållandet. FP är personuppgiftsansvarig enligt GDPR. Uppgifterna behandlas bland annat för ekonomiansvarig av löner och andra ersättningar och förmåner, försäkringar, registrering av arbetstid inklusive närvaro och frånvaro. Vi garanterar att dina personuppgifter inte kommer att användas i andra sammanhang. Dina uppgifter kommer inte att lagras längre än nödvändigt för att vi ska kunna uppfylla våra förpliktelser mot dig och gällande Dataskyddsförordningen (GDPR). All behandling och insamling av personuppgifter sker i enlighet med bestämmelserna i GDPR. Som anställd hos oss kan du även gå in i din portal och ändra eller ta bort dina uppgifter om dig när du avslutar din anställning. Väljer du att ta bort dina uppgifter i din portal kommer konsultchef eller VD se detta och då även informera ekonomiansvarig för att behandla dina uppgifter på ett korrektivs enligt lag. Konsult har rätt att efter ansökan hos Flexibel Personal, skriftligen få information om behandlingen av de personuppgifter som rör dig. Flexibel Personal kommer på begäran av dig att snarast rätta personuppgifter som är felaktiga. Du har även rätt att återkalla ditt samtycke till behandling av personuppgifter. Detta kommer att innebära att uppgifterna avseende dig, som hanteras enligt samtycke, inte längre får behandlas och att de tas bort ur vårt datasystem.
Uppgifter om kompetenser och erfarenheter mm kan komma att lämnas ut till kund, dock sker detta endast efter ett samtycke från personuppgiftsägaren. Personuppgifter som kan anses nödvändiga med anledning av ditt uppdrag hos kund, hanteras av kund. Kunden är personuppgiftsansvarig för dessa uppgifter.
Arbetsmiljö
Arbetstagaren oavsett roll skall samarbeta för att åstadkomma en bra arbetsmiljö. Vid din arbetsplats ska du använda de skyddsanordningar och personlig skyddsutrustning samt följa givna instruktioner och föreskrifter
Detta betyder att jag ska:
- Vid tillbud informera närmsta chef på aktuellt företag och din chef/kontaktperson. Tillbud är när något händer som inte ledde till en skada, men där det skulle ha kunnat bli en skada för dig själv andra eller miljön.
- aktivt bidra till ett bra arbetsklimat.
- Skulle arbetsolycka inträffa kontakta din kontaktperson. Flexibel Personal sätter alltid säkerheten i högsta fokus.
- Följa de arbetsmiljöregler och rutiner som gäller på den arbetsplats du är.
- Vid nya uppdrag fråga alltid efter de lokala arbetsmiljöreglerna, detta är en säkerhet för dig och verksamheten.
- Använda skyddsanordningar och personlig skyddsutrustning samt följa givna instruktioner och föreskrifter.
- Om arbetsuppgifter förändras på din arbetsplats kontakta Flexibel Personal omgående.
- Vid omedelbar fara för olycksfall eller ohälsa avbryta arbetet omgående.
- Tänk på att den fysiska, psykologiska och sociala arbetsmiljön är en viktig del för dig.
- Säkerställ att du har fått Introduktion tillsammans med din närmsta chef på din nya arbetsplats.
Vad gäller vid frånvaro och ledighet?
Ledighet – all ledighet, vare sig det är del av dag eller hela dagar, ska godkännas av både din kontaktperson hos företaget samt din konsultchef på Flexibel Personal. Ej beviljad ledighet anses vara ogiltig frånvaro.
Uttag av ledighet – huvudprincipen är att vid ledighet används den inarbetade komptiden samt semesterdagar som du har. Om ingen tid finns inarbetad har konsultchefen rätt att neka till ledighet.
Sen ankomst – Ring kontaktpersonen hos kunden och Flexibel Personal. Sen ankomst anses annars som ogiltig frånvaro. Om du kommer sent vid flertalet tillfällen under en period kommer uppföljning ske med konsult samt eventuell skriftlig erinra.
Sjukdom och vård av barn
Vid sjukdom och VAB ska du direkt ringa och meddela kunden samt Flexibel Personal. Om du kommer till en telefonsvarare så vill vi att du lämnar information om ditt Namn, Arbetsplats!
Meddela även om du har fått tag på arbetsledaren på din arbetsplats.
Beroende på sjukdom kan det finnas andra arbetsuppgifter som du i stället kan utföra. Konsultchefen kommer att kontinuerligt höra av sig till dig under sjukskrivningen för att följa upp hur du mår. Viktigt att man kan återkoppla och svara i telefonen
Arbetskläder
Vid kortare anställningar eller då Flexibel Personal anser att arbetskläder ska lämnas tillbaka så skall konsulten göra det, om detta ej görs kan man bli återbetalningsskyldig.
Uppdrag
Om du är utan uppdrag gäller att du ska vara tillgänglig enligt de tider som anges på ditt anställningsavtal eller enligt lokal överenskommelse. Om konsultchef eller annan person från Flexibel Personal söker dig och inte lyckas komma i kontakt med dig, räknas detta som ogiltig frånvaro. En återkoppling skall kunna ske inom närmsta timmen då Flexibel Personal kanske har ett nytt uppdrag till dig då skall du finnas tillgänglig!